Oleje silnikowe do motocykli – wszystko co musisz wiedzieć

Oleje silnikowe do motocykli – wszystko co musisz wiedzieć
Oleje silnikowe do motocykli – wszystko co musisz wiedzieć

Coraz więcej osób przesiada się na motocykl. Można nim podróżować taniej i szybciej, a do tego jest to świetna frajda. Warto zadbać o ten pojazd i wybrać dobry olej silnikowy. Na co zwrócić uwagę?

Oleje do motocykli a klasa lepkości

Najważniejszym parametrem oleju silnikowego jest klasa lepkości. Jest ona wyrażona odpowiednimi symbolami i można się spotkać na przykład z oznaczeniem 5W40. Jeśli motocykl używany jest jedynie w okresie letnim, to pierwsza liczba nie ma znaczenia. Trzeba jedynie zwrócić uwagę na drugą. Określa ona grubość filmu olejowego, która oddziela części metalowe od siebie podczas pracy silnika. Zawsze należy dobrać ten parametr do wartości, jaka została określona przez producenta silnika.

Oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne

W sklepach można znaleźć trzy rodzaje olejów silnikowych, choć w przypadku motocykli warto skupić się na olejach syntetycznych. Dlaczego? Głównym powodem jest fakt, że używając oleju mineralnego czy półsyntetycznego, nie wolno już po nich używać syntetyka. Z tego względu najlepszą i najbezpieczniejszą opcją jest wybór oleju syntetycznego.

Przeczytaj również  Bezpieczeństwo na motocyklu. Jak jeździć bezpiecznie?

Klasa jakości oleju do motocykla

Oleje silnikowe spełniają pewne normy. Jedną z najbardziej znanych jest japońska norma JASO, którą posługują się praktycznie wszyscy producenci silników do motocykli. Ważnym aspektem jest także konstrukcja sprzęgła, którą określają normy MB i MA. Z tego względu bardzo ważne jest sprawdzenie w instrukcji obsługi motocykla tych dwóch parametrów. Dla mniej wymagających pojazdów najczęściej wybierane są oleje spełniające normy JASO i MA1.

Jaką markę oleju wybrać?

Oleje do motocykli produkowane są przez wiele firm. Na wielu portalach tematycznych można znaleźć różnego rodzaju wpisy twierdzące, że jedna marka jest lepsza od drugiej. Jednak ma to niewiele wspólnego z rzeczywistością. Jeśli dany produkt spełnia wymogi jakościowe i lepkości, to nadaje się do motocykla. Dodatkowo wybierając olej syntetyczny, można liczyć na długą żywotność silnika.

Filtr oleju

Bardzo ważnym elementem jest filtr oleju, który stanowi nieodłączny element układu smarowania. Dostępnych jest bardzo wiele różnych modeli i marek, a różnice w cenie sięgają często nawet kilkadziesiąt złotych. W przypadku filtru nie warto wybierać najtańszych produktów, gdyż te mogą zawierać fabryczne zanieczyszczenia mogące negatywnie wpłynąć na pracę silnika. Zdarzają się czasem nietrafione produkty także znanym markom. Dobrze jest zasugerować się opiniami i sprawdzić kontrolę jakości danego produktu.

Przeczytaj również  Jak zadbać o części mechaniczne zimą?

Wymiana oleju i filtru oleju

Bardzo ważne jest regularnie wymienianie oleju i przy tej okazji także filtru oleju. Olej powinien być wymieniany mniej więcej co 1000 kilometrów. Można zrobić to szybciej, jeśli pojazd eksploatuje się jedynie na krótkich dystansach lub po mieście. W takim wypadku silnik znacznie szybciej się nagrzewa i zanieczyszcza, a do oleju mogą się przedostać drobinki kwarcu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *