Jak dbać o koło dwumasowe?

Jak dbać o koło dwumasowe?
Jak dbać o koło dwumasowe?

Dla większości kierowców koła dwumasowe to tylko jakiś enigmatyczny element w ich samochodzie. Tymczasem okazuje się, że jest to istotna część układu napędowego, która decyduje o komforcie jazdy. Dowiedz się, jak zadbać o tę część, by nie ponosić kosztów naprawy.

Jak dbasz, tak masz

Pierwszą i podstawową zasadą dbania o koło dwumasowe to tak naprawdę dbanie o stan techniczny silnika. Koło dwumasowe nie lubi, kiedy w silniku spalanie paliwa benzyny czy oleju napędowego odbywa się niewłaściwie, czyli gdy układ wtryskowy podaje do spalania nieodpowiednią mieszankę paliwa i powietrza. Warto zatem sprawdzić świece zapłonowe i żarowe w silnika diesla, aby silnik uruchamiał się szybko i równo, bez nieoczekiwanych drgań. Koło dwumasowe to konstrukcja skomplikowana i zbudowana z dużej liczby elementów. Jego wymiana wiąże się z kosztami sięgającymi nawet kilku tysięcy złotych. Jak zatem postępować, by nie doprowadzić do takiej sytuacji?

Profilaktyka

Silniki z kołem dwumasowym nie tolerują przeciążeń układu napędowego. Aby wydłużyć żywotność koła dwumasowego w naszym samochodzie, należy stosować kilka prostych zasad. Po pierwsze element ten zużywa się nadmiernie jazdy „na taksówkarza”. To jazda, w której utrzymujemy pracę silnika na niskich obrotach, a jednocześnie na wysokim biegu. Owszem, jesteśmy wtedy wstanie zaoszczędzić znaczne ilości pieniędzy na tankowanym paliwie, bo spalanie jest bardzo niskie. Ale odbywa się to za cenę naprawy, czyli kupna i montażu nowego koła dwumasowego, a za taką kwotę jesteśmy w stanie tankować przez cały rok lub dłużej.

koło dwumasowe

koło dwumasowe

Ostre gwałtowne ruszanie również źle wpływa na stan koła dwumasowego oraz na sprzęgło. Jedna i druga część nie znosi gwałtownych zmian ze stanu postojowego w natychmiastową pracę. Również jazda na półsprzęgle źle wpływa na kondycję koła dwumasowego. Jazda taka powoduje przegrzewanie się całego układu koło dwumasowe – sprzęgło tj. podniesienie temperatury. W rezultacie bowiem środki smarownicze ulegają wytopieniu, co przy dłuższej tego rodzaju eksploatacji może doprowadzić do zatarcia się koła.

Przeczytaj również  Logistyka zwrotów dla branży automotive

Tuning również źle wpływa na pracę koła dwumasowego. Należy pamiętać, że w branży automotive silniki produkowane są seryjnie i wiąże się to z tym, że odpowiednie koła dwumasowe są dedykowane do tych, a nie innych silników z jakichś powodów. Zmiany chipsetu w komputerze sterującym pracą silnika zaburza jego fabrycznie ustalone parametry. To powoduje, że koło dwumasowe może zostać przeciążone, a po dłuższej eksploatacji zniszczone.
Nie zaszkodzi odrobina świadomości tego, jak funkcjonują części naszego auta, a dbanie o koło dwumasowe z pewnością zaoszczędzi nam wiele nerwów i niepotrzebnych wydatków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *