Zapowietrzone sprzęgło – przyczyny i objawy

Zapowietrzone sprzęgło – przyczyny i objawy
Zapowietrzone sprzęgło – przyczyny i objawy

Jazda samochodem, oprócz przemieszczania się z punktu A do punktu B, ma przede wszystkim dawać przyjemność. A co, jeżeli jazda jest udręką i czujemy, że przyczyna tkwi w pracy sprzęgła? Czasem można usłyszeć, że jest „zapowietrzone”, ale co to w ogóle oznacza i jaki ma wpływ na jazdę?

Objawy zapowietrzenia

Zapowietrzone sprzęgło powoduje trudności w rozłączaniu z układem napędowym podczas zmiany biegów. Trudno wbić bieg oraz jeszcze trudniej jest zmienić bieg podczas jazdy. Sprzęgło chwyta już parę milimetrów nad podłogą i są problemy ze zmianą biegów. Kolejnym objawem jest brak powrotu padała sprzęgła do pierwotnej pozycji lub jego opóźniony powrót. Przy utrudnionym rozłączaniu sprzęgła podczas jazdy wciskamy go kilka razy, aby w końcu zmienić bieg. Jeżeli tak się dzieje, to z pewnością mamy wyciek w układzie hydraulicznym sprzęgła, a kolejne wciśnięcie padała powoduje kolejny ubytek płynu. Obecnie w samochodach stosuje się sprzęgła hydrauliczne, które mają wspólny zbiorniczek wyrównawczy z układem hamulcowym. Jeżeli sprzęgło działa nieprawidłowo najpierw należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Jeżeli go braku należy uzupełnić. Pamiętać należy o tym, że płyny stosowane układach hamulcowych są środkami żrącymi i trzeba umiejętnie wlewać do zbiornika.

Sprzegło do ford mondeo

Sprzegło do Ford Mondeo

Wycieki

Jeżeli po uzupełnieniu płynu objawy nie ustały dobrze jest sprawdzić cały układ sprzęgła, wszystkie wężyki oraz pompę sprzęgła czy gdzieś w tym układzie nie ma wycieku. Jeżeli jest sucho, być może na którym z wężyków jest dziurka która zasysa powietrze. Zdarza się tak, że podczas prostej czynności wymiany klocków hamulcowych oraz układów dociskowych jesteśmy zmuszeni zlać cały płyn hamulcowy. Może to spowodować, że również z pompy sprzęgła zejdzie płyn, a wraz z nim nagar gromadzony przez parę lat jazdy. Pozbycie się nagaru zawsze kojarzy się pozytywnym rezultatem naprawy. Jednak w przypadku pomp skutek bywa odwrotny. Pozbycie się nagaru powoduje rozszczelnienie pompy, a tym samym ubytku płynu hamulcowego lub zaciąganie powietrza do układu. Ostatecznie czeka nas wymiana pompy sprzęgła, całe szczęście że jest to dość proste urządzenia i cena nie jest wygórowana.

Przeczytaj również  Wybieramy polisę OC dla naszego auta

Od pracy sprzęgła zależy płynność jazy, ale też nasze bezpieczeństwo, dlatego warto obserwować jego pracę, znać niepokojące objawy i zacząć działać na czas.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *