Jak dbać o koło dwumasowe?

Jak dbać o koło dwumasowe?
Jak dbać o koło dwumasowe?

Dla większości kierowców koła dwumasowe to tylko jakiś enigmatyczny element w ich samochodzie. Tymczasem okazuje się, że jest to istotna część układu napędowego, która decyduje o komforcie jazdy. Dowiedz się, jak zadbać o tę część, by nie ponosić kosztów naprawy.

Jak dbasz, tak masz

Pierwszą i podstawową zasadą dbania o koło dwumasowe to tak naprawdę dbanie o stan techniczny silnika. Koło dwumasowe nie lubi, kiedy w silniku spalanie paliwa benzyny czy oleju napędowego odbywa się niewłaściwie, czyli gdy układ wtryskowy podaje do spalania nieodpowiednią mieszankę paliwa i powietrza. Warto zatem sprawdzić świece zapłonowe i żarowe w silnika diesla, aby silnik uruchamiał się szybko i równo, bez nieoczekiwanych drgań. Koło dwumasowe to konstrukcja skomplikowana i zbudowana z dużej liczby elementów. Jego wymiana wiąże się z kosztami sięgającymi nawet kilku tysięcy złotych. Jak zatem postępować, by nie doprowadzić do takiej sytuacji?

Profilaktyka

Silniki z kołem dwumasowym nie tolerują przeciążeń układu napędowego. Aby wydłużyć żywotność koła dwumasowego w naszym samochodzie, należy stosować kilka prostych zasad. Po pierwsze element ten zużywa się nadmiernie jazdy „na taksówkarza”. To jazda, w której utrzymujemy pracę silnika na niskich obrotach, a jednocześnie na wysokim biegu. Owszem, jesteśmy wtedy wstanie zaoszczędzić znaczne ilości pieniędzy na tankowanym paliwie, bo spalanie jest bardzo niskie. Ale odbywa się to za cenę naprawy, czyli kupna i montażu nowego koła dwumasowego, a za taką kwotę jesteśmy w stanie tankować przez cały rok lub dłużej.

koło dwumasowe

koło dwumasowe

Ostre gwałtowne ruszanie również źle wpływa na stan koła dwumasowego oraz na sprzęgło. Jedna i druga część nie znosi gwałtownych zmian ze stanu postojowego w natychmiastową pracę. Również jazda na półsprzęgle źle wpływa na kondycję koła dwumasowego. Jazda taka powoduje przegrzewanie się całego układu koło dwumasowe – sprzęgło tj. podniesienie temperatury. W rezultacie bowiem środki smarownicze ulegają wytopieniu, co przy dłuższej tego rodzaju eksploatacji może doprowadzić do zatarcia się koła.

Przeczytaj również  Zastosowanie klejów termotopliwych w przemyśle samochodowym

Tuning również źle wpływa na pracę koła dwumasowego. Należy pamiętać, że w branży automotive silniki produkowane są seryjnie i wiąże się to z tym, że odpowiednie koła dwumasowe są dedykowane do tych, a nie innych silników z jakichś powodów. Zmiany chipsetu w komputerze sterującym pracą silnika zaburza jego fabrycznie ustalone parametry. To powoduje, że koło dwumasowe może zostać przeciążone, a po dłuższej eksploatacji zniszczone.
Nie zaszkodzi odrobina świadomości tego, jak funkcjonują części naszego auta, a dbanie o koło dwumasowe z pewnością zaoszczędzi nam wiele nerwów i niepotrzebnych wydatków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *